ZwangerFit Mindful

ZwangerFit Mindful

Zwangerfit Mindful is er voor alle vrouwen die zich meer en beter willen kunnen ontspannen in een hele bijzondere levensfase, de zwangerschap. Ervaar het verlichtende effect van rust en ontspanning op uw lichaam, stressvolle gedachtes en pijnklachten. De oefeningen helpen u weer terug te keren naar een toestand van ontspanning. Vanuit zo’n optiek is het makkelijker dingen los te laten en wordt pijn beter hanteerbaar. Klachten tijdens de zwangerschap kunnen ontstaan door te weinig kracht, maar ook door een teveel aan spanning en onvoldoende loslaten.
De zwangerschapshormonen kunnen u soms ook flink uit balans brengen. Met de adem en ontspanningsoefeningen van Zwangerfit Mindful leert u beter te voelen wat er allemaal in uw veranderende lichaam gebeurt en hoe hier op een adequate manier mee om te gaan. U creëert rust en ontspanning, zowel fysiek als mentaal. Dit zorgt ervoor dat u eventuele ongemakken en pijn ook beter kunt verdragen. Een ontspannen en relaxed lichaam kan namelijk alles beter aan, de draagkracht is groter. De oefeningen bestaan uit rustige en kleine bewegingen in combinatie met ademhalingsoefeningen, met uw aandacht naar een pijnlijk gebied gaan en doorademen, vergroten van het lichaamsbewustzijn. Zo kunt u spanning en stress effectiever reguleren. Handig tijdens de zwangerschap én met de bevalling én postpartum. De verschillende adem- en ontspanningsoefeningen maken dat u zich meer bewust wordt van uw ademhaling, lichaamshouding, overbodige spierspanning en uw fysieke en mentale reactie op stress. U voelt veel beter waar het teveel aan spanning zit en hoe dit verlicht kan worden door er bijvoorbeeld naar toe te gaan met uw ademhaling, of door bepaalde kleine bewegingen te maken.
U zult zichzelf beter tot rust kunnen brengen en vanuit een ontspannen toestand kunt u bepaalde zaken ook beter los laten en in perspectief plaatsen. Bewust kunnen ontspannen is een vaardigheid die niet alleen gedurende een zwangerschap erg zinvol is, maar ook in situaties of periodes in het leven waarin u veel stress ervaart. We helpen u hier graag bij.

Wat?

We starten met het verzamelen en focussen van de aandacht. Vervolgens komt een meer actievere fase met rustige bewegingen, in combinatie met focussen. Daarna de gezamenlijke eindontspanning. Het aanleren van de buikademhaling is een belangrijk onderdeel van de behandeling. Hoe kunt u met uw ademhaling meer ruimte creëren in uw lijf? U leert met uw aandacht en ademhaling naar een pijnlijk gebied te gaan en door te ademen. Soms helpt het ook om middels een kleine verandering in houding of door een kleine beweging, de pijn te verlichten. Een ontspanningsmassage kan ook helpen om pijnklachten wat sneller te doorbreken. Ook doen we oefeningen om het lichaamsbewustzijn te vergroten waardoor spanning en stress effectiever gereguleerd worden. Zo leert u oplopende signalen van (spier)spanning te herkennen. Spanning in het lichaam kan ook ontstaan door stressvolle of zorgelijke gedachtes.
Naast ontspanningstechnieken kunnen we desgewenst ook aandacht besteden aan het selectief aan en ontspannen van diverse spieren waaronder de bekkenbodemspieren, maar ook de dwarse buikspieren. Deze m.transversus abdominus (dwarse buikspier) ondersteunt de uitademing en is ook actief bij de persfase van de bevalling. Een belangrijke spier; hij stabiliseert het bekken en ook omdat met behulp van aanspanning van deze spier uw kindje meer actiever kunt ‘dragen’. Een goede houding zowel in stand als zittend, is belangrijk om klachten te voorkomen of te verminderen. Symmetrie in beweging en doorademen bij bewegingen is belangrijk. Uit velen onderzoeken blijkt dat juiste voorlichting (met betrekking tot houding, beweging, pijn en ook bij de bevalling etc.) een heel groot pijnstillend effect heeft en dat angstige gevoelens erdoor verminderd worden. 

Wanneer?

Vanwege corona maatregelen zijn er nu geen groepslessen, mogelijk alleen individuele behandelingen.  Matjes, kussens en dekens zijn aanwezig op de praktijk. Wilt u meer informatie of wilt u een individuele afspraak maken voor bijvoorbeeld een zwangerschapsmassage, dan kan dat ook. Mail gerust: info@fysiovillawesthof.nl Het is geen probleem om uw kindje(s) mee te nemen naar uw afspraak. Welkom!

ONZE BEHANDELINGEN

Heeft u nog vragen
of wilt u direct een afspraak maken?

Fysio Villa Westhof
Berg en Dalseweg 172
6522 CC Nijmegen

024 – 679 1645
info@fysiovillawesthof.nl
Direct een afspraak maken

Openingstijden:

Maandag:       08:30 – 18:00
Dinsdag:         09:00 – 17:00
Woensdag:     09:00 – 17:00
Donderdag:    08:30 – 18:00
Vrijdag:           08:30 – 18:00

Alle rechten voorbehouden Fysio Villa Westhof 2020 | Jacobs-IT Solutions