Ademtherapie en ontspanningstherapie

Ademtherapie en ontspanningstherapie

Fysio Villa Westhof biedt gespecialiseerde adem en ontspanningstherapie. Heeft u last van spanning gerelateerde klachten als hoofdpijn, slecht slapen, veelvuldig piekeren, aanhoudende spierpijn, hyperventilatie of vermoeidheid? U kunt bij voor behandeling bij ons terecht. In de behandeling leert u signalen van oplopende spanning te herkennen, weer functioneel te ademen en bewegen, beter te ontspannen en het beter om te gaan met stress / spanning. U komt meer in contact met uw gevoelens, emoties en gedachten. Spanning gerelateerde klachten hebben uiteenlopende oorzaken; een conflict, een overlijden van een dierbare, keuzestress, een laag zelfbeeld, geen prettig werk of een verhuizing. Ieder mens reageert anders op spanning. Wat voor de een niet heel groot is, is voor een ander wel stressvol.

Leren anders om te gaan met stressvolle gebeurtenissen, situaties of periodes in het leven kan door middel van adem en ontspanningstechnieken. Door deze technieken en toenemende lichaamsbewustzijn zult u zich vertrouwder gaan voelen met gevoelens en fysieke sensaties, ook als deze moeilijk of verdrietig zijn. U komt meer in contact met uw gevoelens, emoties en gedachten. Uw lichaamsbewustzijn neemt toe en uw eigen reactie op stress of spanning wordt inzichtelijker. Optimaal en efficiënt door het leven bewegen kan alleen wanneer er evenwicht is, de ademhaling vrij is en wanneer we ons bewust zijn van hoe we dagelijks bewegen, ook in onze gedachtewereld. Het uiteindelijke doel is zelfstandig spanning te kunnen reguleren en dit kan u van pas komen in allerlei situaties of stressvolle periodes in het leven. Ademtherapie en ontspanningstherapie bestaat uit verschillende oefeningen en technieken. Vaak wordt een combinatie van methodes gebruikt. Hieronder leest u meer uitleg over onze behandelvormen. Wilt u een afspraak maken, mailt u ons dan: info@fysiovillawesthof.nl 

Effecten

Het aanbod van adem en ontspanningsoefeningen / combinatie daarvan is zeer verschillend, maar het doel van de oefeningen is het vergroten van de zelfregulatie. Spanning en signalen van oplopende spanning of stress worden eerder door de persoon herkend en kunnen dan beter zelfstandig gereguleerd worden. Dat heeft een positief effect op veel aspecten, waaronder de ademhaling. Andere fysieke en mentale veranderingen die optreden bij een toestand van ontspanning, zoals beschreven door Jan van Dixhoorn zijn:

  • Spanningsvermindering: Afname van lichamelijke inspanning  – Verschuiving van ergotroop (sympaticus) naar trofotroop (parasympaticus).
  • Aandachtverschuiving: De mentale component van spanningsvermindering.
  • Herstel van evenwicht: Verschuiving van ergotroop /actie naar trofotroop/ rust.
  • Lichaamsbewustwording: herkennen van spanning / ontspanning.
  • Cognitieve herstructurering: het gesprek en het onder woorden brengen van ervaringen. Verandering van zelfbeeld is dan mogelijk. Wanneer de interpretatie negatief is, verhoogt dat de spanning. Dit kan leiden tot een vermijden van ontspanning.
  • Functioneel bewegen: efficiënt met hoge kwaliteit zonder overtollige bewegingen/inspanning, is vloeiend en natuurlijk.
  • Functioneel ademen: een flexibele aanpassing van het ademen aan wisselende omstandigheden en toestanden.

Progressieve relaxatie

Ademtechnieken en ontspanningstechnieken gebaseerd op de methodiek van Edmund Jacobson (arts & psychiater). Het aanspannen en ontspannen van spiergroepen zorgt voor een toename van het lichaam /spierbewustzijn. U oefent in liggende houding één voor één spiergroepen aanspannen en vervolgens te ontspannen. Het doel is leren waarnemen hoe spanning in uw spieren aanvoelt en hoe de afwezigheid van spanning aanvoelt. 

Basic Body Awareness Therapy (BBAT)

Met de oefeningen van Basic Body Awareness Therapy wordt het lichaamsbewustzijn vergroot. Daardoor wordt bijvoorbeeld onnodige spierspanning of het inhouden van uw adem eerder opgemerkt, maar ook bepaalde emoties en gevoelens. Hierdoor verwerft u meer inzicht in de achtergrond van uw klacht. BBAT bestaat uit ademhalingsoefeningen en het tegelijkertijd met aandacht uitvoeren van eenvoudige en kleine bewegingen in zit, lig en stand. Deze combinatie zorgt voor een groter bewustzijn van het lichaam als geheel en van de vele lichamelijke en emotionele sensaties die waar te nemen zijn. Focussen om de aandacht te verleggen naar sensaties in ons lichaam. U leert emoties te voelen en daardoor preciezer te benoemen. Hierdoor kan een lichamelijke verschuiving optreden, u ervaart vaak een gevoel van opluchting doordat u heeft durven kijken en voelen hoe problemen zich manifesteren in uw lichaam. Daarnaast worden adviezen gegeven met betrekking tot de belasting en de belastbaarheid. Optimaal en efficiënt door het leven bewegen kan alleen wanneer er evenwicht is, de ademhaling vrij is en wanneer we ons bewust zijn van hoe we dagelijks bewegen, ook in onze gedachtewereld. 

Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP)

NLP via Psychfysio is een verfrissende vorm van coaching. Er wordt gemaakt van diverse creatieve technieken om tot een andere zienswijze en daarmee soms oplossing van een probleem te komen. Het kan heel zinvol zijn om een probleem of vervelend gevoel dat speelt in uw leven eens op een geheel andere manier te benaderen dan erover te praten. Visualiseren is zo’n techniek. Topatleten maken hier ook veelvuldig gebruik van; door zich bijvoorbeeld heel precies voor te stellen/te visualiseren hoe de perfecte sprong uitgevoerd moet worden, worden dezelfde hersengebieden geactiveerd als bij daadwerkelijke beweging. Dit verbetert de fysieke prestatie. Door de gewenste staat te visualiseren en ook vooral van top tot teen te voelen in het lichaam, zal dit gevoel beter op te roepen zijn in moeilijke situaties. Hierdoor kunnen bepaalde moeilijke situaties toch veranderen in de toekomst, doordat u zelf anders zult kunnen reageren, minder verkrampt bijvoorbeeld. Door visualiseren en andere NLP technieken worden mensen zich ook meer bewust worden van het hypnotiserende, vaak negatieve effect van taal op het lichaam. In de innerlijke dialoog kunnen bepaalde overtuigingen spelen. Bijvoorbeeld; ‘mijn rug is kapot’, ‘ik kan maar beter op bed blijven liggen met deze pijn’, ‘het is beter dat ik niet veel beweeg’ of ‘de artsen begrijpen me niet’.  Allemaal overtuigingen en gedachten die een gezondheidsprobleem vaak niet verbeteren. Deze gedachtes veroorzaken ook weer spanningen. Met NLP kunt u deze niet-helpende overtuigingen beter kunnen herkennen en daarmee ook relativeren.

 

Positieve Psychologie

Oefeningen en inzichten uit de Positieve Psychologie. Gebaseerd op het boek: ‘Gelukkig zijn kun je leren’ van Martin E.P Seligman. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een energiebalans, timemanagement en het in kaart brengen van uw unieke waarden en competenties. Het herkennen van uw pluspunten zet meer zoden aan de dijk dan het (blijven) corrigeren van uw zwakheden volgens Seligman.

Motivational interviewing

Gesprekstechnieken om tot blijvende gedragsverandering te komen. U gaat in zogenaamde ‘verandertaal’ over uw situatie spreken. Met verandertaal bedoelen we dat iemand zichzelf positief hoort spreken over een nieuwe situatie, de verandering. En over de capaciteiten die hij/zij bezit om de verandering aan te gaan en tot een succes te maken.

fotos-kleur-19

Feldenkrais methode

In de optiek van dhr. Moshe Feldenkrais houdt de manier van bewegen verband met de lichamelijke klachten. Door de manier van bewegen te veranderen, zullen ook de klachten afnemen. Het is een methode om nieuwe bewegingen aan te leren, maar niet alleen door het doen van oefeningen. Het idee van oefeningen doen omdat men niet sterk genoeg is klopt volgens Feldenkrais niet; klachten als chronische pijn, hebben te maken met de manier waarop iemand beweegt in zijn totaliteit. Binnen de therapie leert u efficiënter bewegen en met minder moeite.

Yoga

Yoga helpt u in diep contact te komen met uzelf, uw zenuwstelsel te ontspannen, ruimte in uw lijf en rust in uw hoofd te creëren. Fysio Villa Westhof werkt samen met yogadocent Lotte van Koningsveld van Hartje Yin Yoga.  Lotte heeft de opleiding tot yogadocent afgerond bij De Nieuwe Yogaschool in Amsterdam. Een rustige vorm van yoga waarbij de nadruk ligt op het ontspannen van spieren en het bereiken van bindweefsel. De yin yoga lessen van Lotte zijn voor iedereen toegankelijk en u kunt altijd instromen. Hier vindt u de locaties en tijden.

ONZE BEHANDELINGEN

Heeft u nog vragen
of wilt u direct een afspraak maken?

Fysio Villa Westhof
Berg en Dalseweg 172
6522 CC Nijmegen

024 – 679 1645
info@fysiovillawesthof.nl
Direct een afspraak maken

Openingstijden:

Maandag:       08:30 – 18:00
Dinsdag:         09:00 – 17:00
Woensdag:     09:00 – 17:00
Donderdag:    08:30 – 18:00
Vrijdag:           08:30 – 18:00

Alle rechten voorbehouden Fysio Villa Westhof 2020 | Jacobs-IT Solutions