Zwanger en fysiotherapie

Fysiotherapie bij zwangerschapsgerelateerde klachten

Bij Fysio Villa Westhof kunt u terecht voor individuele fysiotherapeutische zwangerschap begeleiding voor verschillende klachten. U krijgt altijd gerichte adviezen en informatie met betrekking tot gezond bewegen tijdens de zwangerschap en uw veranderde lichaamshouding. Ook het doen van spierversterkende en stabiliserende oefeningen voor de dwarse buikspieren, rug en bekkenbodemspieren kan tot de mogelijkheden behoren.  U creëert zo  ontspanning door (lichte) inspanning. Een sterk en fit lichaam herstelt sneller na de bevalling. Ook bieden wij de mogelijkheid voor zwangere dames om in een klein groepje verantwoord te bewegen/sporten. Gezamenlijk sporten, maar in uw eigen tempo en onder professionele begeleiding is niet alleen gezond voor u en uw kindje, maar ook vaak gezellig. Als het voor u niet meer mogelijk is om naar onze praktijk te komen, kunnen we ook aan huis behandelen. Vraag gerust naar de mogelijkheden.
In de periode postpartum kunt u ook bij ons terecht om weer in balans te komen met conditietraining en/of adem en ontspanningstherapie. Indien u bijv. last blijft houden van het litteken als gevolg van een keizersnede, kan gespecialiseerde littekenmassage verlichting bieden. Wilt u meer weten, neem dan gerust contact met ons op.

Zwangerschapsmassage

Zowel fysiek als mentaal is een zwangerschap een periode van grote transformatie. De zwangerschapshormonen zetten allerlei lichamelijke processen in gang die voor fysieke veranderingen zorgen. Ook door het toenemende lichaamsgewicht zal uw lichaamshouding veranderen waardoor uw zwaartepunt anders komt te liggen. Soms voelt u zich moe en futloos en heeft u misschien last van rug of bil-pijn. Een zwangerschapsmassage kan dan veel verlichting bieden en weer de nodige energie geven. Het is heerlijk ontspannend en vermindert pijnklachten en stress. Zwangerschapsmassage (en begeleiding) wordt uitsluitend door een vrouwelijke therapeut gegeven in onze praktijk. Maak hier een afspraak.

Ademtherapie en ontspanningstherapie

Een zwangerschap kan soms overweldigend zijn. De hormonen nemen het af en toe gewoon over en u kunt zomaar in tranen uitbarsten, van geluk of frustratie. Het beter kunnen reguleren van spanning tijdens de zwangerschap, zowel mentaal als fysiek is zeer waardevol. Bewust leren voelen wat er gebeurt in uw veranderende lichaam en hier op een adequate manier mee om kunnen gaan.  In dit proces van bewustwording is de ademhaling een heel belangrijk hulpmiddel. De manier van ademen kan spanning reguleren en geblokkeerde spierspanning helpen loslaten. Een hoge ademhaling is ineffectief en kan spanning en fysieke klachten juist veroorzaken of in stand houden. Ook kunnen ademoefeningen helpen om de pijn van de weeën tijdens de verschillende fasen van de bevalling, te verlichten. Goede voorlichting en kennis over wat er in grote lijnen gebeurt in het lichaam tijdens de bevalling, werkt voor veel vrouwen ook heel geruststellend.

Klachten tijdens de zwangerschap kunnen ontstaan door te weinig kracht, maar ook door een teveel aan spanning en onvoldoende loslaten. Ademoefeningen en ontspanningsoefeningen zorgen voor verlichting van deze klachten. Soms worden de eigen verwachtingen of angsten ook duidelijker vanuit ontspanning. Denk bijvoorbeeld aan het vermijden van bepaalde bewegingen vanuit een onterechte angst schade te veroorzaken. Of onbewuste aannames die u heeft bij het beeld van een geboorte; ondraaglijke pijn, angst, geschreeuw, heel veel bloed. Bewustwording / erkenning van deze overtuigingen leidt tot afname van de de invloed ervan op de toekomstige ervaring, leidt dus tot afname van angst. Iets breder gezien kunt u ook bekijken met hoe u in het algemeen omgaat met nieuwe gebeurtenissen in het leven en onbekende situaties. Bereidt u alles tot in de puntjes voor of kunt /wilt u ook soms de controle loslaten? Bent u dan gestressed? Heeft u altijd bepaalde verwachtingen van hoe situaties zullen zijn? Dit zijn beelden of plaatjes in het hoofd. Hiervan bewust worden vermindert de hypnotiserende werking, die onze toekomstige ervaring zal kleuren. De bevalling bijvoorbeeld, maar ook de tijd erna: wat voor onbewuste ideeën heeft u daar zoal over? Bijv: ‘ik zal het eerst jaar na de geboorte nauwelijks slapen want dat had mijn zus ook’.  Dit soort gedachtes kan nu al tot zorgen of gedrag leiden, terwijl dit mogelijk onwaar blijkt te zijn voor u. Leren herkennen van mentale patronen is een onderdeel van ontspanningstherapie. Als u met vertrouwen aan iets nieuws begint en u kunt verhalen relativeren dan geeft dat een heel andere ervaring dan dat u zich laat leiden door angst. U vertrouwt in plaats daarvan op uw eigen kracht. Een simpele oefening: zit eens 10 minuten met gesloten ogen en word je bewust van de huidige sensaties in het lichaam, gevoelens en gedachtes die opkomen. Zit en adem. Blijf de waarnemer van de sensaties. Merk op wanneer u afdwaalt in denken. Keer terug naar de observerende modus, naar de huidige sensaties, geluiden en gevoelens in het lichaam
Bewust ontspannen is een vaardigheid die u ook kunt leren. Het is niet passief en slap op een mat liggen slapen. Het is uw eigen kracht hervinden door helderheid te creëren in het bewustzijn en in het lichaam. 

Bekkenbodemspieren versterken

Sterke bekkenbodemspieren verminderen het risico op incontinentie en verzakking van organen na een bevalling, maar ook later in het leven bijvoorbeeld tijdens de overgang. Een goed functionerende bekkenbodem vereist verschillende vaardigheden. Het is van belang selectief te kunnen aan en ontspannen. Hiermee wordt bedoeld dat u niet onnodig andere spieren rondom het bekken aanspant, zoals de bil of buikspieren. Of dat u uw adem inhoudt terwijl u aanspant. Niet alleen aanspannen, maar vooral selectief ontspannen is van belang.
Denk aan een vereiste mate van ontspanning tijdens vrijen of tijdens de bevalling. Het lichaam moet zich durven openstellen. Om te kunnen ontspannen in een kwetsbaar gebied is een zekere mentale focus vereist. Angst blokkeert.
Kracht en uithoudingsvermogen zijn natuurlijk ook van belang voor de bekkenbodemspieren. Het ophouden van plas is bijvoorbeeld vaak langer dan één minuut nodig en u doet dit in het ideale geval met een kracht passend bij de inspanning, dus niet met onnodig veel spierspanning in bijvoorbeeld bilspieren. We helpen u graag met gerichte oefeningen.

afb1jpg

Op de bovenstaande afbeelding is te zien hoe de blaas, baarmoeder en het rectum als het ware rusten op de bekkenbodemspieren (pelvic floor). Bent u zwanger dan neemt de druk op de bekkenbodemspieren toe, door het groeiende kindje wat erop rust. 

Stress urine incontinentie

Bij inspanning- of stressincontinentie verliest u urine bij lachen, hoesten, springen of tillen. Dit is een erg vervelende klacht, maar gelukkig zijn er goede behandelmogelijkheden. Tijdens een zwangerschap hebben veel vrouwen last van deze vorm van urineverlies. Meestal gaan deze klachten vanzelf weer over na de geboorte. Is er geen pathologische oorzaak aanwezig, dan kan het zinvol zijn om uw toiletgedrag te veranderen. Hieronder leest u alvast de belangrijkste aandachtspunten uit de fysiotherapeutische richtlijn ‘Stress Urine Incontinentie’.

  1. Neem de tijd om naar het toilet te gaan. 
  2. Neem de juiste houding in om te plassen. Kantel het bekken naar voren. De voeten op de grond gesteund en de benen ontspannen. 
  3. Ontspan je bekkenbodemspieren bewust
  4. Onderbreek het plassen nooit. Na de start houdt de reflex aan, zolang de bekkenbodemspieren ontspannen blijven en er urine door de blaashals stroomt; tot de blaas leeg is. 
  5. Niet persen tijdens plassen. 
  6. Neem de tijd om even te voelen of je echt uit geplast bent. Je kunt het bekken enkele keren kantelen, dat helpt. 

Diastase tapen

Soms kan het helpen om een diastase die is ontstaan na de zwangerschap te tapen. Het tapen heeft als effect dat u makkelijker leert hoe u de buikspier in dit geval aanspant/activeert. Het zelf herstellend vermogen van het lichaam wordt zo geactiveerd. Het is geen vervanging voor buikspieroefeningen. Een diastase is niet schadelijk, maar kan er wel zo uitzien, dat iemand daar niet gelukkig mee is. Psychisch kan een diastase, vaak inclusief extra huid dus wel grote impact hebben, zowel cosmetisch als dat het onzekerheid geeft over het functioneren van de romp (Gitta S, et al. 2017). 

taping

Postpartum

Na de bevalling kunnen klachten soms aanhouden, bijvoorbeeld lage rugpijn, nekpijn of zware vermoeidheid. Het slaapgebrek waar de meeste jonge ouders mee te maken hebben speelt hier ook een rol in. Heeft u veel pijn of koorts dan raden we aan om even contact op te nemen met uw huisarts. Blijft u piekeren over hoe de bevalling verliep of heeft u nog vragen daarover dan kan het ook zinvol zijn om de verloskundige die bij uw bevalling was nog eens te spreken. Komt u bij ons dan onderzoeken we of uw pijnklachten afwijkend zijn of dat er sprake is van een normaal beloop. We kijken samen hoe u weer op een gezonde manier fit wordt en kunt blijven. Ook kunnen we de bekkenbodem oefeningen (nogmaals) doornemen, zodat problemen als licht urineverlies bij lachen of hoesten sneller over gaan. Gerichte training en werken aan stabiliteit, coördinatie, uithoudingsvermogen/conditie en kracht behoort ook tot de behandelopties. Ter geruststelling: tot één jaar na de bevalling treedt nog een natuurlijk herstel op. Dit betekent dat het lichaam uit zichzelf zal proberen weer in toestand van homeostase (evenwicht) te komen.

Een nieuw evenwicht vinden als moeder kan soms lastig zijn, maar hoe beter en vaker u zich kunt ontspannen en prettig voelt, hoe makkelijker dat is. In balans blijven en voldoende energie hebben om goed voor uw kindje(s) te zorgen, weer te gaan werken en al uw activiteiten weer te  kunnen hervatten, is erg belangrijk. Daarom kunt u bij ons ook terecht voor adem- en ontspanningstherapie / mindfulness oefeningen, in de maanden na de geboorte. U kunt uw kindje(s) altijd meenemen naar een afspraak, dit is geen enkel probleem.

Yoga voor moeders

Fysio Villa Westhof werkt prettig samen met Lotte van Koningsveld van Hartje Yin Yoga. Lotte organiseert retraites voor moeders en zwangere vrouwen. Alle info over het aanbod en het lesrooster vind je hier. Vanaf drie maanden na je bevalling kun je meedoen aan een rustige yin yoga les. Om te ontspannen, in contact te komen met jezelf en je lichaam te versterken. De lessen duren 60 minuten. Lotte geeft ook groeps- en privé lessen op afspraak.

lotte studio

ONZE BEHANDELINGEN

Heeft u nog vragen
of wilt u direct een afspraak maken?

Fysio Villa Westhof
Berg en Dalseweg 172
6522 CC Nijmegen

024 – 679 1645
info@fysiovillawesthof.nl
Direct een afspraak maken

Openingstijden:

Maandag:       08:30 – 18:00
Dinsdag:         09:00 – 17:00
Woensdag:     09:00 – 17:00
Donderdag:    08:30 – 18:00
Vrijdag:           08:30 – 18:00

Alle rechten voorbehouden Fysio Villa Westhof 2020 | Jacobs-IT Solutions