ZwangerFit Mindful 

Zwangerfit Mindful is er voor alle vrouwen die zich meer en beter willen kunnen ontspannen in een hele bijzondere levensfase, de zwangerschap. Ervaar het verlichtende effect van rust en ontspanning op uw lichaam, gedachtes en mogelijke pijnklachten. De oefeningen helpen u weer terug te keren naar een toestand van ontspanning. Vanuit zo'n optiek is het makkelijker dingen los te laten en wordt pijn beter hanteerbaar. Klachten tijdens de zwangerschap kunnen ontstaan door te weinig kracht, maar ook door een teveel aan spanning en onvoldoende loslaten. De zwangerschapshormonen kunnen u soms ook flink uit balans brengen. Met de adem en ontspanningsoefeningen van Zwangerfit Mindful leert u beter te voelen wat er allemaal in uw veranderende lichaam gebeurt en hoe hier op een adequate manier mee om te gaan. U creëert rust en ontspanning, zowel fysiek als mentaal. Dit zorgt ervoor dat u eventuele ongemakken en pijn ook beter kunt verdragen. Een ontspannen en relaxed lichaam kan namelijk alles beter aan, de draagkracht is groter. De oefeningen bestaan uit rustige en kleine bewegingen in combinatie met ademhalingsoefeningen, met uw aandacht naar een pijnlijk gebied gaan en doorademen, vergroten van het lichaamsbewustzijn. Zo kunt u spanning en stress effectiever reguleren. Handig tijdens de zwangerschap én met de bevalling én postpartum.
Behandelingen zijn meestal individueel maar kunnen ook in kleine groepjes (max. 3 deelneemsters) gegeven worden, bij voldoende aanmeldingen.

Ontspanning

De verschillende adem- en ontspanningsoefeningen in combinatie met zwangerschapsmassage maken dat u zich meer bewust wordt van uw ademhaling, lichaamshouding, overbodige spierspanning en uw fysieke en mentale reactie op stress. U voelt veel beter waar het teveel aan spanning zit en hoe dit verlicht kan worden door er bijvoorbeeld naar toe te gaan met uw ademhaling, of door bepaalde kleine bewegingen te maken. U zult zichzelf beter tot rust kunnen brengen en vanuit een ontspannen toestand kunt u bepaalde zaken ook beter los laten. Bewust kunnen ontspannen is een vaardigheid die niet alleen gedurende een zwangerschap erg zinvol is, maar ook in  situaties of periodes in het leven waarin u veel stress ervaart. We helpen u hier graag bij.


Wat we doen

Het leren maken van rustige en kleine bewegingen in combinatie met ademhalingsoefeningen. Het aanleren van de buikademhaling is een belangrijk onderdeel van de behandeling. Hoe kunt u met uw ademhaling meer ruimte creëren in uw lijf? U leert met uw aandacht en ademhaling naar een pijnlijk gebied te gaan en door te ademen. Soms helpt het ook om middels een kleine verandering in houding of door een kleine beweging, de pijn te verlichten. Een ontspanningsmassage kan ook helpen om pijnklachten wat sneller te doorbreken.
Ook doen we oefeningen om het lichaamsbewustzijn te vergroten waardoor spanning en stress effectiever gereguleerd worden. Zo leert u oplopende signalen van (spier)spanning te herkennen. Spanning in het lichaam kan ook ontstaan door stressvolle of zorgelijke gedachtes. 

Naast ontspanningstechnieken kunnen we desgewenst ook aandacht besteden aan het selectief aan en ontspannen van diverse spieren waaronder de bekkenbodemspieren, maar ook de dwarse buikspieren. Deze m.transversus abdominus (dwarse buikspier) ondersteunt de uitademing en is ook actief bij de persfase van de bevalling. Een belangrijke spier, ook omdat u hiermee uw kindje meer actiever kunt dragen. Een goede houding zowel in stand als zittend, is belangrijk om klachten te voorkomen of te verminderen. Symmetrie in beweging en doorademen bij bewegingen is belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat juiste voorlichting (met betrekking tot houding, beweging, pijn etc.) een heel groot pijnstillend effect heeft. 

Postpartum 

Na de bevalling kunnen klachten soms aanhouden, bijvoorbeeld lage rugpijn, nekpijn of zware vermoeidheid. Het slaapgebrek waar de meeste jonge ouders mee te maken hebben speelt hier ook een rol in. Heeft u veel pijn of koorts dan raden we aan om even contact op te nemen met uw huisarts. Blijft u piekeren over hoe de bevalling verliep of heeft u nog vragen daarover dan kan het ook zinvol zijn om de verloskundige die bij uw bevalling was nog eens te spreken. Komt u bij ons dan onderzoeken we of uw pijnklachten afwijkend zijn of dat er sprake is van een normaal beloop. We kijken samen hoe u weer op een gezonde manier fit wordt en kunt blijven. Ook kunnen we de bekkenbodem oefeningen (nogmaals) doornemen, zodat problemen als licht urineverlies bij lachen of hoesten sneller over gaan. Gerichte training en werken aan stabiliteit, coördinatie, uithoudingsvermogen/conditie en kracht behoort ook tot de behandelopties. Ter geruststelling: tot één jaar na de bevalling treedt nog een natuurlijk herstel op. Dit betekent dat het lichaam uit zichzelf zal proberen weer in toestand van homeostase (evenwicht) te komen.

Weer een nieuw evenwicht vinden als moeder kan soms lastig zijn, maar hoe beter en vaker u zich kunt ontspannen en prettig voelt, hoe makkelijker dat is. In balans blijven en voldoende energie hebben om goed voor uw kindje(s) te zorgen, weer te gaan werken en al uw activiteiten weer te  kunnen hervatten, is erg belangrijk. Daarom kunt u bij ons ook terecht voor adem- en ontspanningstherapie in de maanden na de geboorte.  

Marijke Clabbers-Beldman heeft de training Zwangerfit Mindful gevolgd bij YVLO. Ook haar kennis op het gebied van adem- en ontspanningstechnieken en postpartum problematiek, komt terug in de behandeling. 

Heeft u nog vragen
of wilt u direct een afspraak maken?