Wat is mindfulness?

Fysio Villa Westhof biedt Mindful Coaching. Mindful iets doen of zijn, betekent simpelweg met volle aandacht aanwezig zijn. Dit klinkt misschien simpel, maar heel vaak zijn we in gedachten ergens anders dan hier. We zijn al bij een aankomend weekend of we zitten te kniezen over het verleden. Dit kan een gebeurtenis van tien jaar of tien minuten geleden zijn, iets waar we ons nog gekwetst of verdrietig over voelen. In wrok of boosheid blijven hangen, vreet energie en put u uit. Mindfulness is een vorm van neutraal waarnemen. U kunt uw ademhaling observeren, of de fysieke sensaties van dat moment, uw gedachtes of uw omgeving. Als u de omgeving of uw innerlijke wereld meer kunt observeren als een neutrale toeschouwer en met meer compassie dan kunnen er natuurlijk nog steeds onprettige (pijn), prettige of neutrale sensaties waar te nemen zijn. Ieder mens kent pijn en verdriet en komt in onprettige situaties. Dit is niet te vermijden. Het gaat erom te leren minder automatisch op bepaalde gevoelens te reageren, met bijvoorbeeld vermijding. Dus u observeert, maar gaat emoties niet meer uit de weg: u komt in beweging met uw inzichten. Het is juist dat omzetten van ideeën en inzichten naar acties, wat van belang is voor verandering. Mindfulness als techniek, als voorwaarden scheppend. Klik om een afspraak te maken.


Wat? 

Wat we o.a. doen binnen de behandeling is oefenen in opmerkzaamheid. Hierdoor zullen mentale patronen als het schetsen van negatieve toekomst scenario’s of dagdromen u meer gaan opvallen. Het maakt niet uit wat u opmerkt, het opmerken zelf brengt u weer terug in het nu. Bewustwording van patronen is de eerste stap naar verandering ervan. Ook werken we aan het vergroten van het lichaamsbewustzijn, met technieken uit de Basic Body Awareness Therapy. Natuurlijk is er met nadenken en vooruit plannen helemaal niets mis en mindful zijn betekent ook zeker niet dat u moet proberen te stoppen met denken. Piekeren, zich veelvuldig zorgen maken en dingen blijven meeslepen in de geest is daarentegen is niet zinvol en veroorzaakt stress. 

Hoe? 

Om onprettige gevoelens te vermijden kunnen we allerlei activiteiten gaan ondernemen; uitgaan, consumeren, middelen gebruiken, social media gebruik, reizen. Fysiotherapie bij psychosomatische klachten biedt echter een betere oplossing. Automatisch of onbewust gedrag kan worden doorbroken wanneer u bewuster aanwezig bent. Hierdoor kunt u uw innerlijke dialoog opmerken en uw commentaar op uzelf. Het opmerken van de taal die u dan gebruikt (bijv. : ik moet…. ik kan ook niks….) kan leiden tot meer compassie voor uzelf. Vaak hebben we allerlei ideeën over toekomstige gebeurtenissen. Is het een negatief en vervelend verhaal over de toekomst, dan zorgt dat nu voor angst en spanning. Die spanning voelt u in uw lichaam. De één krijgt er buikpijn van, een ander gaat zweten en weer een ander krijgt hoofdpijn. U kunt zich door dit soort denkbeeldige scenario’s nu dus al flink gespannen of angstig voelen. Ook kan een neiging bestaan steeds weer af te dwalen in het verleden, met wrok of spijtgevoelens, ook dit is niet bevorderlijk voor uw geluksgevoel. Dingen een plek geven en loslaten gaat makkelijker als u meer neutraal en met compassie naar uzelf kunt aannemen. Meer opmerkzaam te leven is een soort fitness voor de geest en verlevendigt alles. U kunt deze bewuste staat van aanwezigheid vergroten en trainen. Een béétje zoals wanneer u op vakantie bent en u daar alles voor het eerst ziet. 

Wat kunt u doen?

  • Als u naar buiten gaat, probeer dan vijf nieuwe dingen op te merken in uw directe omgeving.
  • Doe vaker bewust slechts één ding tegelijk. Bijvoorbeeld naar buiten kijken in de trein of auto, zonder muziek.
  • Ga meerdere malen per dag bewust met uw aandacht naar de ademhaling. U hoeft niks te veranderen aan de ademhaling; u hoeft alleen maar waar te nemen met uw volledige aandacht. Observeer, blijf bij de sensaties, adem gewoon in en uit.
  • Zet vaker uw telefoon uit of stil op momenten dat u zich echt wilt concentreren. Of ga eens een dag zonder telefoon de deur uit.

Effecten

  • Meer en vaker een gevoel van geluk en tevredenheid;
  • Door gunstige veranderingen in de hersenen verdwijnen angst, stress, somberheid en irritatie makkelijker op het moment van ontstaan;
  • Beter geheugen en concentratievermogen;
  • Toename reactievermogen;
  • Minder chronische stress in het lichaam (bloeddruk);
  • Lagere ademfrequentie;
  • Lagere hartslagfrequentie;
  • Beter omgaan met pijn ;
  • Verlicht drugs/alcohol gebruik.

Ter verdieping

Voor een verdiepende kijk op spanning en klachten, kunnen wij u deze boeken van harte aanbevelen.

De keuze                           Edith Eger
Stand up filosoof                Rene Gude
We zijn ons lichaam             Aldo Houterman
Gelukkig zijn kun je leren           Martin E.P Seligman
Stil de tijd                              Joke Hermsen
Gratis geld voor iedereen             Rutger Bregman
Pijn en het brein                  Annemarieke Fleming en Joke Vollenbregt
Later is te laat                      Simon Carmiggelt
De zin van het bestaan               Viktor E. Frankl
De grote vragen                      Simon Blackburn
Onverklaarbaar bewoond        Bert Keizer
Tumult bij de uitgang             Bert Keizer
Zo begint iedere ziener             Coen Simon
En nu: digitaal detoxen             Bea Kalter 
Geweldloze communicatie        Marshall B. Rosenberg
Generatie 10WYS                   Geertje Couwenberg
Commentaries on living            J. Krishamurti
Fuck it                                    John Parkins
Vriendschap                              Catharina de Haas
Een grootste mislukking        Rutger Lemm
De mensendokter                    Arnon Grunberg

Heeft u nog vragen
of wilt u direct een afspraak maken?