Fysiotherapie bij zwangerschapsgerelateerde klachten

Bij Fysio Villa Westhof kunt u naast individuele, persoonlijke fysiotherapeutische zwangerschap begeleiding ook in een klein groepje verantwoord  bewegen/sporten tijdens uw zwangerschap. Gezamenlijk sporten, maar in uw eigen tempo en onder professionele begeleiding is niet alleen gezond voor u en uw kindje maar ook vaak gezellig. U krijgt gerichte adviezen en informatie met betrekking tot gezond bewegen en uw houding. Daarbij doen we versterkende en stabiliserende oefeningen voor de dwarse buikspieren, rug en bekkenbodemspieren. Dit houdt u sterk en fit. Ontspanning door (lichte) inspanning. Een fit en sterk lichaam herstelt sneller na de bevalling. In de periode na uw zwangerschap kunt u ook bij ons terecht om weer in balans te komen met conditietraining en/of adem en ontspanningstherapie.Wij behandelen ook aan huis, als het voor u niet meer mogelijk is om naar onze praktijk te komen. 

Zwangerschapsmassage 

Zowel fysiek als mentaal is een zwangerschap een periode  van grote transformatie. Het lichaam verandert. Soms voelt u zich moe en futloos en heeft u misschien last van rug of bil pijn. Een zwangerschapsmassage kan dan verlichting bieden en weer de nodige energie geven. Het is heerlijk ontspannend en vermindert pijnklachten en stress. Zwangerschapsmassage (en begeleiding) wordt uitsluitend door een vrouwelijke therapeut gegeven in onze praktijk. 

Ademtherapie en ontspanningstherapie 

Een zwangerschap kan u overweldigen bij momenten. De hormonen nemen het af en toe gewoon over en u kunt zomaar in tranen uitbarsten, van geluk of frustratie. Het reguleren van spanning tijdens de zwangerschap, zowel mentaal als fysiek is zeer waardevol. Bewust leren voelen wat er gebeurt in uw veranderende lichaam en hier op een adequate manier mee om kunnen gaan. Klachten kunnen ontstaan door te weinig kracht, maar ook door een teveel aan spanning en onvoldoende loslaten. Ademoefeningen en ontspanningsoefeningen zorgen voor verlichting van deze klachten. Ook kunnen ze van pas tijdens het opvangen van weeën en bij de geboorte.

Bekkenbodemspieren versterken

Sterke bekkenbodemspieren verminderen het risico op incontinentie en verzakking van organen na een bevalling, maar ook later in het leven bijvoorbeeld tijdens de overgang. Een goed functionerende bekkenbodem vereist verschillende vaardigheden. Het is van belang selectief te kunnen aan en ontspannen. Hiermee wordt bedoeld dat u niet onnodig andere spieren rondom het bekken aanspant, zoals de bil of buikspieren. Of dat u uw adem inhoudt terwijl u aanspant. Niet alleen aanspannen, maar vooral selectief ontspannen is van belang. Denk aan een vereiste mate van ontspanning tijdens vrijen of tijdens de bevalling.
Het lichaam opent zich. Om te kunnen ontspannen in een kwetsbaar gebied is een zekere mentale focus vereist. Angst blokkeert.
Kracht en uithoudingsvermogen zijn natuurlijk ook van belang voor de bekkenbodemspieren. Het ophouden van plas is bijvoorbeeld vaak langer dan één minuut nodig en u doet dit in het ideale geval met een kracht passend bij de inspanning, dus niet met onnodig veel spierspanning in bijvoorbeeld bilspieren. We helpen u graag met gerichte oefeningen.

Op de bovenstaande afbeelding is te zien hoe de blaas, baarmoeder en het rectum als het ware rusten op de bekkenbodemspieren (pelvic floor). Bent u zwanger dan neemt deze druk toe door het groeiende kindje. Het is dus van belang de bekkenbodemspieren in goede conditie te houden. 

Stress urine incontinentie

Bij inspanning- of stressincontinentie verliest u urine bij lachen, hoesten, springen of tillen. Dit is een erg vervelende klacht, maar gelukkig zijn er goede behandelmogelijkheden. Tijdens een zwangerschap hebben veel vrouwen last van deze vorm van urineverlies. Meestal gaan deze klachten vanzelf weer over na de geboorte. Is er geen pathologische oorzaak aanwezig, dan kan het zinvol zijn om uw toiletgedrag te veranderen. Hieronder leest u alvast de belangrijkste aandachtspunten uit de fysiotherapeutische richtlijn ‘Stress Urine Incontinentie’.

  1. Neem de tijd om naar het toilet te gaan. 
  2. Neem de juiste houding in om te plassen. Kantel het bekken naar voren. De voeten op de grond gesteund en de benen ontspannen. 
  3. Ontspan je bekkenbodemspieren bewust
  4. Onderbreek het plassen nooit. Na de start houdt de reflex aan, zolang de bekkenbodemspieren ontspannen blijven en er urine door de blaashals stroomt; tot de blaas leeg is. 
  5. Niet persen tijdens plassen. 
  6. Neem de tijd om even te voelen of je echt uit geplast bent. Je kunt het bekken enkele keren kantelen, dat helpt. 

Tapen diastase

Soms kan het helpen om een diastase te tapen. Het tapen van de buikspieren heeft als effect dat u makkelijker leert hoe u de spier aanspant/activeert. Het zelf herstellend vermogen wordt zo geactiveerd. Het is geen vervanging voor buikspieroefeningen. Een diastase is niet schadelijk maar kan er zo uitzien, dat iemand daar niet gelukkig mee is. Psychisch kan een diastase, vaak inclusief extra huid dus wel grote impact hebben, zowel cosmetisch als dat het onzekerheid geeft over het functioneren van de romp (Gitta S, et al. 2017). 

Yoga voor moeders 

Fysio Villa Westhof werkt samen met Lotte van Koningsveld van Hartje Yin Yoga. Lotte organiseert prettige retraites onder andere voor moeders. Meer info en data vind je hier: www.hartjeyinyoga.com. Vanaf drie maanden na je bevalling kun je meedoen aan een rustige yin yoga les. Om te ontspannen, in contact te komen met jezelf en je lichaam te versterken. De lessen duren 60 minuten. Hier vind je de locaties en tijden. Lotte geeft ook groeps- en privé lessen op afspraak.  


Heeft u nog vragen
of wilt u direct een afspraak maken?